Ordningsleker
Utstyr:
Logiske brikker (brikker med fire ulike egenskaper: farge, form, tykkelse og
størrelse)
2-5
deltakere (man kan variére antall brikker etter antall deltakere)
Aktivitet 1 : Én-forskjellig-leken
Fordel brikkene slik at alle på gruppa får like
mange. (Delingen skal skje som noenlunde tilfeldig, uten at dere tar hensyn til
form, farge, størrelse og tykkelse på brikkene.) Legg bort de brikkene som
eventuelt blir til overs.
Deltakerne legger så ned en og en brikke etter tur
slik at hver brikke har nøyaktig én
forskjellig egenskap sammenliknet med den forrige i rekka. Når brikken legges
ned skal deltakeren si hvilken egenskap som er forskjellig (f.eks.
"farge" eller "forskjellig farge"). De andre på gruppa må
være oppmerksomme og forsikre seg om at regelen om nøyaktig én er fulgt. Brikkene legges ut slik at det blir en lang
rekke.
Hvis en deltaker ikke kan legge ned noen brikke
(fordi han/hun ikke kan oppfylle regelen om én forskjellig), går turen videre
til neste mann.
Den som først blir kvitt alle brikkene sine har
vunnet. Hvis ingen klarer å kvitte seg med alle, vinner den eller de som har
færrest brikker igjen.
Aktivitet 2 : Alt-forskjellig-leken
Samme som over, men nå er regelen den at hver brikke
som legges ned ikke skal ha noen egenskap felles med den forrige. (Her er det
viktig at de andre deltakerne går gjennom lista med form, farge, størrelse og
tykkelse og forsikrer seg om at alt er forskjellig.)
Aktivitet 3: To-forskjellig-leken
Samme som i aktivitet 1, men nå skal en brikke som
legges ned ha nøyaktig to egenskaper
som er forskjellig sammenliknet med den forrige i rekka. Når brikken legges ned
skal deltakeren si hvilke egenskaper som er forskjellige (f.eks. "farge og
form").
Forslag til enklere spill
for yngre elever:
·
Brikken
som legges ned skal ha forskjellig form i forhold til den forrige i rekka.
Eleven skal si hvilken form brikken som legges ned har (sirkel, kvadrat,
rektangel eler trekant).
·
Brikken
som legges ned skal ha både forskjellig form og farge i forhold til den forrige i rekka. Eleven skal si hvilken
form og farge brikken som legges ned har (f.eks. "rød trekant").
I begge forslagene ovenfor bryr vi oss ikke om de
andre egenskapene til brikkene.