Talltrylling
Be klassen om ikke å snakke med hverandre under tryllingen. Gi dem så følgende instruksjoner:
1. Tenk på et tall mellom 1 og 10.
2. Multipliser dette tallet med 9.
3. Legg sammen sifrene i tallet du får.
4. Trekk fra 5.
5. Det tallet du nå har fått skal erstattes med en bokstav – hvilken finner du ved å telle deg utover i alfabetet. A = 1, B = 2, C = 3 osv.
6. Finn et land som begynner på bokstaven din.
7. Ta tredje bokstav i dette landet og finn et dyr som begynner på denne bokstaven. (Her trenger mange litt tid.)
Når alle har funnet et dyr, sier du : ”Det finnes ikke neshorn i Danmark!”
Som regel vil alle elevene bortsett fra noen ganske få ha kommet fram til nettopp Danmark og neshorn. Det er fordi det ikke finnes så mange land som begynner på D, og Danmark er uansett det mest nærliggende for skoleunger. Dyr på N er det heller ikke flust av. Noen vil kanskje komme med ”nise”, men sjansen for det er liten.
Men det interessante spørsmålet i forhold til matematikk er selvsagt hvorfor alle kom fram til bokstaven D. Eller sagt på en annen måte: Hvorfor endte alle opp med tallet 4? Det spørsmålet bør du klare å svare på selv. (Forsøk å starte med ulike tall. Hva skjer?)